نوشته شده در 15 بهمن 1402، ساعت 08:46

تکنیک های بازی شطرنج

تکنیک‌های شطرنج

بازی را با یک یک پیاده شروع کنید

برای شروع بازی از سرباز استفاده کنید. از سربازی که مقابل شاه یا وزیر است استفاده کنید. سرباز انتخابی را برای اولین بار 2 خانه به سمت جلو حرکت دهید (فقط در حرکت اول یک پیاده می‌تواند دو مربع را حرکت دهد.) این حرکت، مسیرهایی را برای فیل‌ها و ملکه شما باز می‌کند تا وارد بازی شوند. آنها در یک زاویه حرکت می‌کنند و اگر پیاده‌ها در راه باشند نمی‌توانند وارد میدان نبرد شوند.

اسب‌ها و فیل‌ها را حرکت دهید

قبل از اینکه ملکه، رخ یا پادشاه خود را جابجا کنید، شوالیه‌ها و اسقف‌های خود را به سمت مرکز تخته حرکت دهید. شما می‌خواهید این مهره‌ها را از پشت پیاده‌ها بیرون بیاورید تا بتوانند حمله کنند.

مراقب پشت سر خود باشید!

وقتی نوبت شماست، همیشه با خود فکر کنید: «آخرین حرکت حریف من چه کرد؟ او چه کار دارد؟» آیا او برای گرفتن قطعات شما تله می‌گذارد؟ سپس در مورد برنامه خود تصمیم بگیرید. همیشه همه احتمالات را درنظر بگیرید. ابتدا حرکاتی از سمت رقیب را درنظر بگیرید که مهره‌های شما را تهدید می‌کند. اما همیشه قبل از بازی حرکات خود را دوباره چک کنید. از خود بپرسید، “آیا حرکت من چیزی را بدون محافظت باقی می‌گذارد؟”

وقت را تلف نکنید

حرکات زیادی با پیاده‌های خود انجام ندهید یا سعی نکنید پیاده‌های حریف خود را بزنید.

قلعه رفتن در اوایل بازی

قلعه رفتن حرکتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا پادشاه خود را به مکان امن منتقل کنید و رخ خود را وارد بازی کنید. هنگامی که تمام مربع‌های بین رخ شما و پادشاه خالی شد، می‌توانید شاه را دو مربع به سمت رخ حرکت دهید در حالی که رخ به مربع سمت دیگر پادشاه حرکت می‌کند. اگر رقیب شما قلعه را درنظر نگیرد می‌توانید به شاه او حمله کنید. این تنها حرکتی است که در آن ممکن است بیش از یک قطعه در یک نوبت جابجا شود.

حمله در بازی میانی

بعد از اینکه همه شوالیه‌ها و اسقف‌های خود را وارد بازی کردید و ترفند قلعه رفتن را به جا آوردید (این حرکت‌ها حرکات آغازین بازی شما هستند)، بازی میانی آغاز می‌شود. در وسط بازی، همیشه به دنبال راه‌هایی برای جذب مردان حریف خود باشید. هر قطعه ای را که حریف شما محافظت نمی‌کند بردارید. اما ببینید اگر قطعه خود را جابجا کنید چه اتفاقی برای شما می‌افتد؟ آیا باعث می‌شوید قطعه شما گرفتار شود؟ همیشه به دنبال راه‌هایی برای جابه جایی تعداد زیادی از افراد خود در موقعیتی برای حمله به پادشاه دشمن باشید.

عاقلانه مهره‌های خود را از دست بدهید

تعدادی از مهره‌های حریف خود را می‌گیرید. برخی از قطعات شما نیز گرفته خواهد شد. شما باید بفهمید که چه چیزی یک مبادله خوب است و چه چیزی نیست.

خیلی سریع بازی نکنید

اگر حرکت خوبی دیدید، بیشتر فکر کنید و به دنبال حرکت بهتری باشید. تفکر صبورانه کلید موفقیت در شطرنج است.

مرحله آخر در بازی

بعد از اینکه شما و حریفتان مهره‌هایتان را بازی کردید و چند تا از مهره‌ها را از  دست دادید و به چند نفر رسیدید، بازی آخر شروع می‌شود. اگر بتوانید یک پیاده را تا دورترین ردیف از خود پیش ببرید، آن پیاده به یک ملکه تبدیل می‌شود. یک موفقیت بزرگ! اجازه دهید پادشاه شما نیز تا زمانی که دور از دسترس مهره‌های باقی‌مانده حریف شما به خصوص ملکه باشد، حمله کند و اجازه ندهد که کیش شود.

زمانی که حریف شما تهدید می‌کند که از یکی از مهره‌های خود برای گرفتن شاه در حرکت بعدی خود استفاده خواهد کرد، گفته می‌شود که پادشاه شما تحت کنترل است. اگر پادشاه شما کیش شود و شما راهی برای حذف تهدید نداشته باشید، نمی‌تواند فرار کند، نمی‌توانید مهره مقابل را که او را در کنترل دارد بگیرید و نمی‌توانید با حرکت دادن یکی از مهره‌های خود کیش را مسدود کنید. بازی از دست رفته است. مات! اگر حریف خود را قبل از اینکه شما را مات کند، مات کنید، برنده می‌شوید!

تکنیک های بازی شطرنج

ویراستار مدرسه
15 بهمن 1402، ساعت 08:46۲۰ دقیقه مطالعه

تکنیک‌های شطرنج

بازی را با یک یک پیاده شروع کنید

برای شروع بازی از سرباز استفاده کنید. از سربازی که مقابل شاه یا وزیر است استفاده کنید. سرباز انتخابی را برای اولین بار 2 خانه به سمت جلو حرکت دهید (فقط در حرکت اول یک پیاده می‌تواند دو مربع را حرکت دهد.) این حرکت، مسیرهایی را برای فیل‌ها و ملکه شما باز می‌کند تا وارد بازی شوند. آنها در یک زاویه حرکت می‌کنند و اگر پیاده‌ها در راه باشند نمی‌توانند وارد میدان نبرد شوند.

اسب‌ها و فیل‌ها را حرکت دهید

قبل از اینکه ملکه، رخ یا پادشاه خود را جابجا کنید، شوالیه‌ها و اسقف‌های خود را به سمت مرکز تخته حرکت دهید. شما می‌خواهید این مهره‌ها را از پشت پیاده‌ها بیرون بیاورید تا بتوانند حمله کنند.

مراقب پشت سر خود باشید!

وقتی نوبت شماست، همیشه با خود فکر کنید: «آخرین حرکت حریف من چه کرد؟ او چه کار دارد؟» آیا او برای گرفتن قطعات شما تله می‌گذارد؟ سپس در مورد برنامه خود تصمیم بگیرید. همیشه همه احتمالات را درنظر بگیرید. ابتدا حرکاتی از سمت رقیب را درنظر بگیرید که مهره‌های شما را تهدید می‌کند. اما همیشه قبل از بازی حرکات خود را دوباره چک کنید. از خود بپرسید، “آیا حرکت من چیزی را بدون محافظت باقی می‌گذارد؟”

وقت را تلف نکنید

حرکات زیادی با پیاده‌های خود انجام ندهید یا سعی نکنید پیاده‌های حریف خود را بزنید.

قلعه رفتن در اوایل بازی

قلعه رفتن حرکتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا پادشاه خود را به مکان امن منتقل کنید و رخ خود را وارد بازی کنید. هنگامی که تمام مربع‌های بین رخ شما و پادشاه خالی شد، می‌توانید شاه را دو مربع به سمت رخ حرکت دهید در حالی که رخ به مربع سمت دیگر پادشاه حرکت می‌کند. اگر رقیب شما قلعه را درنظر نگیرد می‌توانید به شاه او حمله کنید. این تنها حرکتی است که در آن ممکن است بیش از یک قطعه در یک نوبت جابجا شود.

حمله در بازی میانی

بعد از اینکه همه شوالیه‌ها و اسقف‌های خود را وارد بازی کردید و ترفند قلعه رفتن را به جا آوردید (این حرکت‌ها حرکات آغازین بازی شما هستند)، بازی میانی آغاز می‌شود. در وسط بازی، همیشه به دنبال راه‌هایی برای جذب مردان حریف خود باشید. هر قطعه ای را که حریف شما محافظت نمی‌کند بردارید. اما ببینید اگر قطعه خود را جابجا کنید چه اتفاقی برای شما می‌افتد؟ آیا باعث می‌شوید قطعه شما گرفتار شود؟ همیشه به دنبال راه‌هایی برای جابه جایی تعداد زیادی از افراد خود در موقعیتی برای حمله به پادشاه دشمن باشید.

عاقلانه مهره‌های خود را از دست بدهید

تعدادی از مهره‌های حریف خود را می‌گیرید. برخی از قطعات شما نیز گرفته خواهد شد. شما باید بفهمید که چه چیزی یک مبادله خوب است و چه چیزی نیست.

خیلی سریع بازی نکنید

اگر حرکت خوبی دیدید، بیشتر فکر کنید و به دنبال حرکت بهتری باشید. تفکر صبورانه کلید موفقیت در شطرنج است.

مرحله آخر در بازی

بعد از اینکه شما و حریفتان مهره‌هایتان را بازی کردید و چند تا از مهره‌ها را از  دست دادید و به چند نفر رسیدید، بازی آخر شروع می‌شود. اگر بتوانید یک پیاده را تا دورترین ردیف از خود پیش ببرید، آن پیاده به یک ملکه تبدیل می‌شود. یک موفقیت بزرگ! اجازه دهید پادشاه شما نیز تا زمانی که دور از دسترس مهره‌های باقی‌مانده حریف شما به خصوص ملکه باشد، حمله کند و اجازه ندهد که کیش شود.

زمانی که حریف شما تهدید می‌کند که از یکی از مهره‌های خود برای گرفتن شاه در حرکت بعدی خود استفاده خواهد کرد، گفته می‌شود که پادشاه شما تحت کنترل است. اگر پادشاه شما کیش شود و شما راهی برای حذف تهدید نداشته باشید، نمی‌تواند فرار کند، نمی‌توانید مهره مقابل را که او را در کنترل دارد بگیرید و نمی‌توانید با حرکت دادن یکی از مهره‌های خود کیش را مسدود کنید. بازی از دست رفته است. مات! اگر حریف خود را قبل از اینکه شما را مات کند، مات کنید، برنده می‌شوید!